دارو های موثر در درمان کرونا و رقابت بر سر ساخت واکسن

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران: پزشکان بیمارستانی در شهر مونیخ آلمان، بیماریِ یک مرد 42 ساله را که با تب 40 درجه، سرفه های شدید و درد در قفسه سینه به بیمارستان رفته بود، کرونا تشخیص دادند و تصمیم گرفتند او را با داروی ابولا به نام رمدسیویر درمان نمایند. تلاشی موفقیت آمیز. سرفه و تب پس از هفت روز از بین رفت و بیمار توانست بیمارستان را ترک کند.

دارو های موثر در درمان کرونا و رقابت بر سر ساخت واکسن

نجات بخشی به نام رمدسیویر؟

در حال حاضر امید های زیادی به گیلیاد، شرکت داروسازی و بیوتکنولوژی آمریکایی، فراورینماینده این دارو علیه کووید 19 بسته شده است. بیمارستان شوابیگ در مونیخ مدعی است که این دارو در خصوص نیمی از بیمارانی که در این بیمارستان تحت درمان قرار گرفته اند، موفقیت آمیز بوده است. به گفته کلمنس ونتنر، پزشک این بیمارستان، به نظر می رسد که بیمارانی را که حالشان وخیم است، پس از استفاده از این دارو می توان زودتر از دستگاه های یاری تنفسی جدا کرد.

این بیمارستان در مونیخ به همراه بیمارستان دانشگاه هامبورگ و دوسلدورف در تحقیقاتی بین المللی در خصوص داروی رمدسیویر بر روی 1000 بیمار شرکت دارد. به گفته دکتر ونتنر، اگر این تحقیقات موفقیت آمیز باشند، امکان آمدن دارو تا انتها سال 2020 به بازار وجود دارد.

اما گزارش ها در خصوص نتایج موفقیت آمیز این دارو در مبارزه با کرونا به آلمان خلاصه نمی گردد. در بیمارستانی در شیکاگو نیز از رمدسیویر برای درمان بیماران بدحال مبتلا به ویروس جدید کرونا استفاده شده است. کاربرد این دارو به کاهش سریع تب و برطرف نشانه های بیماری ریوی منجر شده، به گونه ای که همه بیماران در کمتر از یک هفته قادر بودند بیمارستان را ترک نمایند.

اما یک هفته پس از این گزارش های امیدبخش، خبری منتشر شد در خصوص نتایج درمان و تحقیقات با این دارو در چین که در آن ادعا شده بود، این دارو در درمان کرونا موفقیت آمیز نبوده است. شرکت گیلیاد، اما با رد این حدس ها خاطرنشان کرد، این تحقیقات زودتر از موعد قطع شده اند و نمی توان از آن ها به نتیجه معنادار و قابل تعمیمی رسید.

علیه کرونا با دارو های مالاریا، ایدز، ابولا و ...

تمامی این پژوهش ها و خبر ها حاکی از اهمیت دستیابی هر چه سریع تر به دارویی در مقابله با کروناست. در حال حاضر رمدسیویر تنها دارویی نیست که امید می رود بتواند در برابر کرونا مؤثر باشد. با استناد به بانک اطلاعاتی Clinicaltrials.gov در آمریکا، در حال حاضر بیش از 300 تحقیق بالینی در خصوص بیماری ریوی کووید 19 در جریان یا در مرحله آماده سازی برای اجراست.

این تحقیقات استفاده از مواد و دارو هایی که پیش تر در برابر سایر بیماری ها مانند مالاریا، هپاتیت یا ام اس استفاده شده تا استفاده از پادتن ها و یا درمان با سلول های بنیادی که از درون دندان استخراج شده اند را در برمی گیرد.

ترامپ و دیدیه رائول به دنبال داروی مالاریا

در کنار رمدسیویر از کلروکین (دارو هایی که در درمان و پیشگیری مالاریا استفاده می شوند) هم به عنوان دارویی احتمالی در درمان کرونا، نام برده می گردد. هند این دارو را به پزشکان و پرستاران این کشور برای حفاظت در برابر کووید 19 توصیه نموده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هم به این دارو امید بسته است و از نهاد های متصدی امور بهداشت و درمان این کشور خواسته است که به سرعت به این دارو مجوز دهند. هزاران آمریکایی کوشش نموده اند این دارو را خریداری نمایند.

دیدیه رائول میکروبیولوژیست فرانسوی در یک مطالعه بحث برانگیز مدعی شده است که این دارو به درمان ویروس جدید کرونا یاری می نماید. در برابر مؤسسه تحقیقاتی او در مارسی، صف های طولانی شهروندانی است که خواهان استفاده از این دارو هستند. شهردار نیس که این دارو برای درمان او به کار گرفته شده و مارین له پن از جمله کسانی هستند که از رائول و تحقیقاتش حمایت می نمایند. این میکروب شناس به دولت فرانسه هم در این حوزه مشاور داده است.

در آلمان هم این دارو طرفدارانی دارد. وزیر بهداشت و درمان آلمان مقدار زیادی کلروکین نزد شرکت صنایع شیمیایی و دارویی بایر رزرو نموده است. ینس اشپان می گوید، نشانه هایی مبنی بر تأثیرگذار بودن این دارو در درمان بیمارانی که حالشان در اثر ابتلا به کووید 19 وخیم است، به دست آمده است و به نظر می رسد این دارو یاری می نماید.

شرکت آلمانی بایر فراوری داروی مالاریا را افزایش می دهد

شرکت بایر که از دهه 40 میلادی دارو هایی برای درمان مالاریا فراوری می نماید، در حال حاضر ظرفیت فراوری خود را افزایش داده است. ورنا باومن، رئیس این کنسرن هم وجود نشانه هایی در خصوص کارساز بودن این دارو در درمان بیماران بدحال مبتلا به کرونا را تأیید نموده است.

نوارتیس، شرکت دارویی چندملیتی مستقر در سوییس هم برای هیدروکسی کلروکین که در درمان انواعی از مالاریا به کار گرفته می گردد، مجوزی از سازمان غذا و دارو (اف دی اِی) برای تست این دارو بر روی بیماران مبتلا به کرونا، دریافت نموده است.

دارو های دیگری که در درمان کرونا یاری می نمایند

در کنار دارو های نامبرده، تحقیقات بر روی دیگر مواد دارویی که در درمان دیگر بیماری ها تا به امروز به کار گرفته شده اند، برای درمان کرونا ادامه دارد. وزرات بهداشت و درمان آلمان، خرید دارو هایی از جمله حاوی کلروکین، فاویپیراویر و کاموستات را شروع نموده است.

در کنار دارو های شناخته شده، تحقیقات برای تهیه مواد دارویی جدید بر ضد ویروس جدید کرونا هم ادامه دارد. پژوهشگران روی آنتی بادی ها برای ایمن سازی بدن تحقیق می نمایند. به این ترتیب می توان از پادتن های به دست آمده از پلاسمای بیماران مبتلا به کوید 19 که درمان یافته اند، در درمان مبتلایان یاری گرفت.

رقابت شرکت های دارویی برای تهیه واکسن

اگرچه به نظر می رسد به زودی پیشرفت های خوبی در زمینه دارویی برای درمان بیماران به دست آید، اما کوشش ها برای رسیدن به واکسن کرونا احتمالا طول خواهد کشید؛ به گفته کارشناسان، احتمالا تا انتها سال. البته دیگر کارشناسان مانند سورین شوان، مدیر عامل اجرایی شرکت دارویی هوفمان-لا روش، معتقدند، برای واکسن باید تا انتها سال 2021 صبر کرد.

بیش از 80 پروژه در حال حاضر در سراسر دنیا در رابطه به تهیه واکسن علیه کرونا، در جریان است. در ووهان چین، شرکت کان سینو بیولوژیکال از هنگ کنگ به همراه انستیتوی بیوتکنولوژی، در حال تحقیق در این باره است و در آمریکا شرکت دارویی مدرنا از ماه مارس تست بالینی واکسن آر اِن اِی را شروع نموده است.

در آلمان هم شرکت بیوتکنولوژی ماینز چراغ سبز تحقیقات بر روی واکسن BNT162 را گرفته و قرار است به همراه شرکت دارویی چندملیتی آمریکایی فایزر این ماده را روی 200 فرد سالم داوطلب تست کند. پیش تر شرکت بیوتکنولوژی آلمانی از شهر توبینگن آلمان خاطرنشان کرد که آزمایش های بالینی با واکسنی را که در حال تهیه آن است را در اوایل تابستان شروع خواهد نمود.

منبع: dw

مجله گرگانلند

مجله گرگانلند | وبلاگ خبری گرگانلند، مجله خبری گرگان

مجله دانلود و سرگرمی

مجله دانلود و سرگرمی | معرفی بازی ها و سرگرمی های رایانه ای
منبع: برترین ها
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 28682

به "دارو های موثر در درمان کرونا و رقابت بر سر ساخت واکسن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دارو های موثر در درمان کرونا و رقابت بر سر ساخت واکسن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید