خبرنگاران نگرانی از افزایش خسارت 500 میلیارد تومانی کرونا به گردشگری آذربایجان شرقی

به گزارش بلاگ پو، تبریز - خبرنگاران - نخستین نشست ستاد اجرایی خدمات سفر آذربایجان شرقی امروز پس از چهار ماه وقفه در حالی برگزار گردید که نگرانی از افزایش خسارت 500 میلیارد تومانی کرونا به صنعت گردشگری استان و غیرقابل تحمل بودن ادامه این فرایند از محورهای اصلی صحبت های شرکت کنندگان بود.

خبرنگاران نگرانی از افزایش خسارت 500 میلیارد تومانی کرونا به گردشگری آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگاران، امروزه افزون بر 30 هزار نفر در صنعت گردشگری آذربایجان شرقی شاغل هستند و این صنعت رو به رشد از زمان شیوع کرونا تا به امروز خسارات کمرشکنی را در بخش مراکز اقامتی، دفاتر خدمات گردشگری، رستوران داری و راهنمایان گردشگری متحمل شده است.

در نشست امروز ستاد خدمات سفر آذربایجان شرقی، مسائل گریبانگیر صنعت گردشگری آذربایجان شرقی از سوی مسوولان نهادهای ذیربط و فعالان بخش خصوصی، مطرح و آنالیز و در خاتمه مقرر شد برای کاهش آسیب های وارده به این صنعت و آغاز فعالیت صنوف فعال در این حوزه، پیشنهاداتی از سوی فعالان این بخش به ستاد کرونا استان ارائه گردد تا با رعایت پروتکل های لازم بهداشتی فعالیت آنها از سر گرفته گردد.

نمایی از جنگل هاهی ارسباران در شمال شرق آذربایجان شرقی

خسارت 500 میلیارد تومانی کرونا به بخش گردشگری آذربایجان شرقی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اظهار کرد: حدود 30 هزار نفر در این استان در بخش صنایع دستی و گردشگری مشغول به فعالیت هستند که با شیوع کرونا این مشاغل با تعطیلی 100 درصدی روبرو شدند.

احمد حمزه زاده اضافه نمود: با شیوع کرونا 500 میلیارد تومان به صورت مستقیم به صنعت گردشگری استلن خسارت وارد شد، ولی با همت و کوشش بخش خصوصی مانع از بیکاری و اخراج فعالان ور این بخش شده اند.

وی ادامه داد: اگر حمایت ها از این صنوف تداوم نیابد، نگران هستیم بخش اعظمی از این افراد شغل خود را از دست بدهند.

حمزه زاده گفت: برای جلوگیری از تعطیلی مشاغل مرتبط با صنعت گردشگری، مجموعه ای از بسته های پیشنهادی از جمله پرداحت بیمه بیکاری، ارایه تسهیلات بانکی با بهره کم و استمهال مالیات از سوی دولت در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه بیماری کرونا مهار نشده، ولی در مرحله مدیریت بیماری قرار گرفته ایم، اضافه نمود: با برداشته شدن محدودیت های سفر ، اگر تشکل های گردشگری به صورت قانونی و رعایت پروتکل های بهداشتی آغاز به فعالیت ننمایند با فعالیت های غیرمجاز شاهد آسیب های جدی خواهیم بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه خوشبختانه در هتل ها و رستوران ها، پروتکل های بهداشتی به صورت اصولی رعایت می گردد، گفت: بیماری کرونا باعث شد فعالیت های مجاز متوقف شده و در کنار آن فعالیت های غیرمجاز در حوزه های مختلف اقامتی و تورگردانی رشد پیدا نمایند.

وی ادامه داد: متاسفانه شاهد فعالیت های تبلیغاتی غیرمجاز در فضای مجازی برای ثبت نام تورهای غیرمجاز هستیم که احتیاج است دادستانی و پلیس فتا در این حوزه ورود نمایند و با برخورد جدی مانع از رفتارهای ناهنجار و ایجاد آسیب های جدی به حوزه گردشگری استان شویم.

حمزه زاده اضافه نمود : ضروریست تبلیغات محیطی در فضای مجازی با اخذ مجوز از اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی انجام گردد و اداره کل ارشاد اسلامی نیز بر این تبلیغات ها نظارت داشته باشد.

وی اظهار کرد: متاسفانه با تعطیلی هتل ها شاهد اقامت های غیر مجاز در تبریز و بعضی از روستاهای اطراف آن هستیم که همگی آنها شناسایی شده و احتیاج است با حکم قضایی با عاملان شان برخورد گردد.

نمایی از هتل تبریز

مراکز اقامتی همه پروتکل های بهداشتی را رعایت می نمایند

نائب رئیس جامعه هتل ها و هتل آپارتمان های آذربایجان شرقی نیز گفت: با شیوع کرونا تمامی هتل ها و هتل آپارتمان های استان، همه دستورات فرهنگی و بهداشتی ارائه شده را رعایت کردند.

کریم رسول زاده اضافه نمود: هتل ها و هتل آپارتمان ها محلی، مکمل بیمارستان ها هستند و می توانند در صورت کمبود جا، بیماران بهبود یافته را پذیرش نمایند.

وی ادامه داد: جامعه هتل ها و هتل آپارتمان ها برای قدردانی از زحمات کادر درمان اعلام نموده که کادر درمان به همراه خانواده های خود میتوانند از تخفیف 50 درصدی این مراکز اقامتی بهره مند شوند.

رسول زاده گفت: جامعه هتل داران آماده همکاری جدی با ستاد کرونا است تا هر دستوری که ابلاغ می گردد، توسط این مراکز اجرایی گردد، ولی احتیاجمند حمایت های بیشتر از سوی دولت برای برطرف مسائل ناشی از کرونا هستیم.

وی ادامه داد: پرداخت قبض های گاز و مالیات از جمله مواردی است که احتیاجمند حمایت دولت هستیم و تا به امروز کارکنان ما پیروز به دریافت بیمه بیکاری نشده اند.

نمایی از یک رستوران سنتی در تبریز

درخواست از سرگیری فعالیت رستوران ها با رعایت فاصله اجتماعی

رییس انجمن مجتمع های گردشگری بین راهی و پذیرایی های آذربایجان شرقی نیز گفت: 40 درصد رستوران های موجود در استان تحت نظارت معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان نیست و با مجوز های محلی فعالیت می نمایند که حائز شرایط برای ادامه کار نیستند.

محمد علاقمند اضافه نمود: مابقی 60 درصد رستوران های دایر در استان توسط معاونت گردشگری و پلیس اماکن رصد می شوند و اگر نارسایی هایی وجود داشته باشند، اعلام و اصلاح می شوند.

وی ادامه داد: کارکنان در بخش رستوران ها اغلب افرادی حرفه ای و کارکشته در این حرفه هستند که اگر فرایند بیکاری آنها ادامه داشته باشد و این کارکنان اخراج شوند، ما جایگزین حرفه ای برای آنها نداریم.

علاقمند گفت: متاسفانه شاهد رعایت نشدن پروتکل فاصله گذاری در اماکن مختلف همچون بانک ها هستیم، ولی مجوز فعالیت به آنها صادر شده، ولی رستوران ها هنوز مجاز به فعالیت نیستند، در حالی که میتوان در رستوران ها پروتکل های بهداشتی و طرح رعایت فاصله اجتماعی را به خوبی اجرا کرد.

وی با تاکید بر ضرورت پرداخت بیمه بیکاری کارکنان رستوران ها، اظهار کرد: خسارت وارده به رستوران ها، خسارت ساختاری است، در واقع ما هزینه نموده ایم، ولی در آمدی نداشته ایم.

وی همچنین از ابلاغ اظهارنامه مالیاتی به رستوران داران گلایه کرد.

ناتوانی آژانس های مسافرتی از عودت هزینه های دریافتی از مردم

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز گفت: آژانس های گردشگری موظف به عودت تمامی مبالغی هستند که از سوی مسافر پرداخت شده اند که به دلیل عدم پرداخت مبالغی که از سوی هتل ها و ایرلاین ها و شرکت های ریلی گرفته شده، با مشکل روبرو هستند.

رشید وند رجب پور ادامه داد: از این رو بسیاری از آژانس های گردشگری به دلیل ناتوانایی در عودت هزینه های دریافتی مسافران با مسائل متعددی روبرو شده اند.

وی اضافه نمود: بعضی از ایرلاین ها مبالغ دریافتی را بازگردانده اند، ولی در دریافت وجه از راه آهن با مشکل روبرو هستیم.

وی از عدم پرداخت بیمه بیکاری به دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری گلایه کرد و گفت: پرداخت مالیات نیز از دیگر مسائل این مراکز است.

رجب پور از فعال شدن تورهای غیر مجاز از اواسط ماه مبارک رمضان در استان اطلاع داد و گفت: هیچ کدام از تورهای گردشگری که برپا می شوند، مجوز فعالیت ندارند و توسط افراد غیر حرفه ای ایجاد می شوند که اگر جلوگیری نگردد، با مسائل و آسیب های جدی به صنعت گردشگری روبرو خواهیم شد.

وی ادامه داد: در اتوبوس هایی با ظرفیت 40 نفر باید 20 نفر و در مینی بوس ها با ظرفیت 20 نفر 10 نفر سوار شوند که در تورهای غیرمجاز شاهد پر شدن تمام ظرفیت خودروها هستیم.

تورگردانی در کلیسای سنت استپانوس شهرستان جلفا

نگرانی از سپری شدن فصل سفر در آذربایجان شرقی زیر سایه کرونا

رییس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری آذربایجان شرقی نیز گفت: تمامی راهنمایان استان دانش آموخته این رشته بوده و یک دوره آموزشی یکساله گذرانده اند.

محمد شهداد ادامه داد: کسانی که در صنعت گردشگری استان فعالیت مینمایند به راحتی حائز شرایط فعالیت نشده اند که به سادگی بتوان آنها را از دست داد.

وی با اشاره به اینکه در اخبار اعلام می گردد آذربایجان شرقی جز استان های قرمز کشور از نظر شیوع کروناست، گفت: اگر از شرایط هشدار خارج نشویم، میزان مسافران خارج از استان را در فصل سفر و گردشگری آذربایجان شرقی را از دست خواهیم داد.

شهداد گفت: من و راهنمایان سفر به عنوان افراد حرفه ای که همواره در حال سفر و گشت و گذار هستیم، در طول 4 ماه گذشته از شهر تبریز خارج نشده ایم، ولی شاهد این هستیم که افراد ناوارد و غیر حرفه ای اقدام به ایجاد تورهای غیرمجاز نموده اند که میتواند آسیب زا باشد.

وی ادامه داد: پلیس راه می تواند با آنالیز خودروهای عبوری از پلیسراه در ساعات 6 الی 9 صبح که زمان خروج تورها می باشد، از فعالیت تورهای غیرمجاز ممانعت کند.

نمایی از راه آهن تبریز

پیگیری برای عودت هزینه های پرداختی مردم به راه آهن

معاون مدیرکل راه آهن آذربایجان شرقی نیز در این نشست در مورد عدم پرداخت پول های دریافتی از مسافران توسط راه آهن گفت: شرکت راه آهن به عنوان نماینده دولت پیگیر برگشت این مبالغ توسط شرکت های حمل و نقل ریلی است.

علیرضا سیدی اضافه نمود: تمامی مبالغ دریافتی از محل فروش بلیط قطار در صنوف مختلف به مردم عودت داده می گردد.

وی اظهار کرد: از 4 میلیارد تومان مبلغ دریافتی برای سفرهای ریلی در آذربایجان شرقی تا به امروز حدود 3 میلیارد و 500 میلیون تومان پرداخت شده است.

سیدی اعلام نمود: شرکت راه آهن کوشش می نماید تا خاتمه خرداد ماه جاری مابقی هزینه دریافتی به صورت کامل پرداخت گردد.

تعطیلی طولانی مدت فعالیت صنوف به دلیل کرونا ناممکن است

معاون عمرانی استانداری آدربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: با برداشته شدت محدودیت ها بخشی از فعالیت های خاص در حال آغاز است.

جواد رحمتی اضافه نمود: هیچ تغییری در شیوه های ابتلا به کرونا رخ نداده و ماهیت ویروس نیز تغییر ننموده است، ولی تجربه و امکانات در برخورد با کرونا بیشتر شده و توانسته ایم بر این موضوع تسلط یابیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه معین نیست این ویروس تا کی ادامه پیدا کند، از این رو نمی توان فعالیت ها را به مدت طولانی تعطیل کرد و باید با رعایت پروتکل های بهداشتی و بهره گیری از تجارب بدست آمده، اقدام به بازگشایی مشاغل کنیم.

رحمتی اظهار کرد: با شیوع کرونا صنعت گردشگری بیشترین آسیب را دید و معتقدم با اعمال مجموعه ای از پروتکل های بهداشتی و رعایت اصول، فعالیت در این بخش آغاز گردد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی تاکید نمود: اگر آمار شیوع کرونا در استان ما بالاست به این دلیل است که میزان نمونه گیری در آذربایجان شرقی به نسبت سایر استانها بیشتر است.

وی ادامه داد: با رعایت پروتکل های بهداشتی می توان اجازه فعالیت به رستوران داران و صنوف فعال در بخش گردشگری ارائه کرد .

رحمتی گفت: رعایت مسائل بهداشتی موضوع عمومی است و مربوط به صنف خاص نمی گردد؛ باید در تمامی محیط ها موارد بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی رعایت گردد.

وی ادامه داد: بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری پیشنهادات خود را به صورت واحد آماده نمایند تا در ستاد کرونای استان مورد آنالیز قرار گرفته و دستورات لازم برای خدمات دهی در بخش گردشگری با مد نظر قرار دادن محدودیت ها و پروتکل های بهداشتی اتخاذ گردد.

مجله گرگانلند

مجله گرگانلند | وبلاگ خبری گرگانلند، مجله خبری گرگان

مجله دانلود و سرگرمی

مجله دانلود و سرگرمی | معرفی بازی ها و سرگرمی های رایانه ای
منبع: ایرنا
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 27346

به "خبرنگاران نگرانی از افزایش خسارت 500 میلیارد تومانی کرونا به گردشگری آذربایجان شرقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نگرانی از افزایش خسارت 500 میلیارد تومانی کرونا به گردشگری آذربایجان شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید