تومان چه زمانی وارد چرخه اقتصاد ایران می شود؟

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران: بنابر گفته رئیس بانک مرکزی واحد پول جدید کشور به تومان و قران تبدیل خواهد شد و با تصویب مجلس شورای اسلامی این طرح از دو سال آینده اجرایی خواهد شد.

تومان چه زمانی وارد چرخه اقتصاد ایران می شود؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرآنلاین، موضوع حذف صفر از پول ملی، در سال 72 در دستور کار اداره بررسی های اقتصادی بانک مرکزی قرار گرفت اما برخی مسئولان با این اقدام موافق نبودند و بررسی های لازم متوقف شد. دلیل مطرح شدن حذف صفر در این دوره، تورم بالایی بود که به دلیل برنامه آزاد سازی اقتصادی و شوک های نفتی حاصل از پایان جنگ و سرازیر شدن دلارهای نفتی به اقتصاد ایران در دولت پنجم و ششم ایجاد شده بود.

و در حال حاضر در حالی این طرح در کشور اجرایی می شود که بحران کرونا تمام کشورهای دنیا را درگیر کرده است و نرخ تورم در کشور 34,8 درصد است بر اساس این طرح هر تومان برابر 10 هزار ریال جاری و معادل یکصد قران خواهد شد .

بنابر گفته رئیس بانک مرکزی واحد پول جدید کشور به تومان و قران تبدیل خواهد شد و با تصویب مجلس شورای اسلامی این طرح از دو سال آینده اجرایی خواهد شد.

براساس این طرح هر 100 قران برابر با یک تومان خواهد شد و هر 1000 تومان به سکه یک تومانی تبدیل خواهد شد در خصوص سایر اسکناس ها نیز وضع به همین منوال است و اسکناس های 2 هزار تومانی نیز به سکه های دو تومانی تبدیل خواهند شد.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نیز در دفاع از این لایحه به این موارد در مجلس اشاره کرد و گفت که در حال حاضر عرف اصلی در جامعه ما، تومان است؛ همانطور که چک پول های 50 هزار تومانی را 50 تومانی می خوانند، پس به همین دلیل است که می خواهیم چهار صفر حذف کنیم که عرف جامعه رعایت شود.

سکه دو تومانی به جای اسکناس 20000 ریالی

براساس آماری که رئیس بانک مرکزی ارائه داده است در حال حاضر 8 میلیارد اسکناس در کشور وجود دارد که پنج میلیارد از آن ها زیر 2000 تومان است و از سوی دیگر در سال حدود یک میلیارد اسکناس امحا می شود که این امر، هزینه چاپ پول را بسیار افزایش می دهد.

براساس طرح حذف چهار صفر از پول ملی مسکوکات در معاملات خرد مردم نقش پررنگ تری پیدا می کنند و با وجود اینکه استهلاک مسکوک از اسکناس کمتر بوده و هزینه کمتری برای دولت و بانک مرکزی دارد اما در حال حاضر سکه های موجود عملا نقشی در مبادلات ندارند.

سرانه اسکناس در ایران 109 است و این در حالی است که در دنیا این ارقام پایین تر است و در عین حال سرانه مسکوکات ایران نیز 26 است، در حالی که در بسیاری از کشورهای اروپایی سه رقمی است.

برخی از کارشناسان اقتصادی درباره این طرح نگرانی از بابت تورم زا بودن آن را دارند که به گفته همتی، حذف صفر از پول ملی هیچ تاثیری بر نرخ تورم نخواهد داشت، چراکه تورم خود علت افزایش صفرهاست نه معلول کاهش صفر. البته اجرای این طرح بین دو تا پنج سال زمان می برد که گفته شده به تدریج فرایند تغییر اسکناس ها و مسکوکات آغاز خواهد شد.

مجله گرگانلند

مجله گرگانلند | وبلاگ خبری گرگانلند، مجله خبری گرگان

مجله دانلود و سرگرمی

مجله دانلود و سرگرمی | معرفی بازی ها و سرگرمی های رایانه ای
منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 25872

به "تومان چه زمانی وارد چرخه اقتصاد ایران می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تومان چه زمانی وارد چرخه اقتصاد ایران می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید