تزریق زندگی به بافت های فرسوده در بازآفرینی شهری، 3 ضلع مثلث رهیافت بازآفرینی شهری چیست؟

به گزارش بلاگ پو، بازآفرینی شهری طیف وسیعی از فعالیت ها را دربرمی گیرد که هدف آنها احیای بافت های شهری، محیط زیست، تجدید حیات اجتماعی و مالی بافت ها، احیای ساختمان ها و زیرساخت ها و در مجموع تزریق زندگی به بافت های قدیمی و فرسوده است.

تزریق زندگی به بافت های فرسوده در بازآفرینی شهری، 3 ضلع مثلث رهیافت بازآفرینی شهری چیست؟

گروه استان های خبرگزاری خبرنگاران - احسان عربی مفرد؛ 30 اردیبهشت 99 جلسه دفاع از رساله دکتری میثم ارزمانی به عنوان نخستین دانش آموخته دکتری رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان در این واحد دانشگاهی برگزار گردید.

ارزمانی در این جلسه با هدایت مهدی وطن پرست و مشاوره محمد معتمدی با موفقیت و با مرتبه عالی از رساله خود با عنوان بازآفرینی شهری از منظر توسعه پایدار (نمونه موردی شهر بجنورد) دفاع کرد.

بازآفرینی شهری، اتخاذ واکنش مثبت و پایداری بوده که به بهبود مستمر و کیفی حیات شهری منجر می گردد و هدف آن بازگشت به شهر است.

داوری این جلسه دفاع را عزت الله مافی، گلدیس وحیدی، رمضانعلی نادری و تیمور جعفری به عهده داشتند.

نخستین دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری واحد شیروان فارغ التحصیل شد

دفاع مجازی از خاتمه نامه در دانشگاه آزاد اسلامی شیروان

تحلیل فضایی زیست پذیری در محیط های شهری

فارغ التحصیلی نخستین دانشجوی دکتری تخصصی رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری

دستاورد تحقیق دانش آموخته دکتری رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان، چاپ چند مقاله علمی پژوهشی در کنگره ملی مدیریت و برنامه ریزی شهری و مجله هنرهای اسلامی است. به همین مناسبت با این دانش آموخته دکتری رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری درباره تحقیقاتش در خاتمه نامه دکتری به مصاحبه نشستیم که در ادامه می خوانید.

میثم ارزمانی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری خبرنگاران با تشریح چکیده ای از خاتمه نامه دکتری خود با عنوان بازآفرینی شهری از منظر توسعه پایدار می گوید: بافت های ناکارآمد، فرسوده و قدیمی، پهنه هایی از شهر هستند که در مقایسه با سایر بافت های شهری از چرخه تکاملی حیات جدا از جریان توسعه عقب افتاده و به کانون مسائل و نارسایی ها مبدل شده اند.

دانش آموخته دکتری رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان خاطرنشان می نماید: دولت ها امروزه توجه ویژه ای به بافت های فرسوده برای رفع مسائل شهری دارند و یکی از اولویت ها و اهداف آنها بازآفرینی پایدار و بازسازی این بافت هاست.

وی شرح می دهد: در این راستا پژوهش حاضر که درباره بازآفرینی شهری از منظر توسعه پایدار در شهر بجنورد است، سعی دارد با درنظرگرفتن و مورد توجه قراردادن همه ابعاد اجتماعی، مالی، کالبدی و زیست محیطی به ارزیابی میزان پایداری و ناپایداری بافت فرسوده ای که در آن بازآفرینی اجرا شده است، بپردازد.

تزریق زندگی به بافت های قدیمی و فرسوده

ارزمانی تشریح می نماید: بازآفرینی شهری طیف وسیعی از فعالیت ها را دربرمی گیرد که هدف آنها احیای بافت های شهری، محیط زیست، تجدید حیات اجتماعی و مالی بافت ها، احیای ساختمان ها، زیرساخت ها و تأسیسات شهری و در حالت کلی تزریق زندگی به بافت های قدیمی و فرسوده است.

دانش آموخته دکتری رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری ادامه می دهد: برنامه بازآفرینی بافت های فرسوده شهری به دلیل امکان استفاده از ظرفیت های قابل توجه و بی بدیل احداث مسکن و توسعه دسترسی به خدمات شهری در آن، یکی از برنامه های سیاست توسعه درونزای شهری محسوب می گردد.

تغییر نگرش به بازآفرینی بافت های آسیب دیده شهری بر اساس روینمودهای نوین بازآفرینی، توجه به ارتقای شاخص های کیفیت زندگی و استفاده از راهکارهای مشارکتی در تدوین چشم اندازی مشترک، بیش از پیش لازم است.

وی با بیان اینکه نقش بازآفرینی شهری، کشف نیروها و عواملی است که افت شهری را به وجود آورده اند به خبرنگاران می گوید: بازآفرینی شهری، اتخاذ واکنش مثبت و پایداری بوده که به بهبود مستمر و کیفی حیات شهری منجر می گردد و هدف آن بازگشت به شهر است.

ارزمانی با بیان اینکه بازآفرینی در بطن خود اهداف مالی، اجتماعی، کالبدی و زیست محیطی را دنبال می نماید، اظهار می نماید: ارتقای شرایط کیفی زندگی در سکونتگاه ها به وسیله ایمن سازی و مقاوم سازی ساختمان ها، توسعه و بهبود زیرساخت ها و فضاهای عمومی شهرها به ویژه تجهیز مراکز تاریخی، تأمین خدمات شهری مورد احتیاج، آموزش ساکنان، ایجاد فرصت های شغلی، تقویت نهادهای مدیریت محلی و دفاتر خدمات محله ای مردم نهاد، الگوسازی و ترویج قواعد و دستورالعمل های کیفی ساخت و ساز و تعریف پروژه های محرک توسعه توسط بخش خصوصی و عمومی، بهسازی، نوسازی، بازسازی، توانمندسازی و روان بخشی شهری و تنوع بخشی عملکردی ممکن است که سیاست اصلی این ارتقا را نیز تشکیل می دهند.

به گفته دانش آموخته دکتری رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری، مشارکت، برنامه ریزی راهبردی و پایداری، سه ضلع مثلث رهیافت بازآفرینی شهری را تشکیل داده و اساس و پایه ای برای اقدام در بازآفرینی شهری فراهم می نمایند.

مشارکت عمومی از مهم ترین اصول و مقدمات موفقیت در بازآفرینی شهری

وی با بیان اینکه مشارکت عمومی از مهم ترین اصول و مقدمات موفقیت در بازآفرینی شهری است؛ خاطرنشان می نماید که امروزه تغییر نگرش به بازآفرینی بافت های آسیب دیده شهری بر اساس روینمودهای نوین بازآفرینی، توجه به ارتقای شاخص های کیفیت زندگی و استفاده از راهکارهای مشارکتی در تدوین چشم اندازی مشترک که در آن همه گروه های ذی نفع، ذی نفوذ و اجتماع محلی شرکت داشته باشند، بیش از پیش لازم است.

دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان به خبرنگاران می گوید: با توجه به آنالیز شاخص های مالی، اجتماعی، زیست محیطی و کالبدی بازآفرینی شهری شهرستان بجنورد، می توان اذعان کرد که برای رفع مسائل ساکنان این محلات و اجرای بهتر بازآفرینی شهری در دیگر محلات، احتیاجمند مطالعات گسترده، هم پیوند و همه جانبه نگر با معیارهای بالا و نگرش سیستمی در سطح خرد و منطقه ای هستیم.

دخالت دادن ساکنان محلات در تصمیم گیری های شهری

ارزمانی ادامه می دهد: برای انجام این کار باید از مشارکت و دخالت دادن ساکنان محلات در تصمیم گیری ها، بالابردن سطح آموزش فرهنگی و تقویت ارزش های معنوی خبرنگارانن در استفاده بجا و مشروع از خدمات و امکانات شهرداری ها و دستگاه های خدمات رسان و افزایش روحیه مشورتی و تعلق خاطر مردمی در راستای ارتقای محلات منسوخ شده قدیمی به منظور بهترشدن کیفیت زیرساخت های حمل و نقلی و ترافیکی، مسائل اجتماعی و زیست محیطی و نیز ایجاد مشاغل و کاربری های جدید که ناهنجاری های این مناطق را رفع نموده و در نتیجه باعث تجدید حیات و برگشت مجدد زندگی به این محلات گردد، بهره برد تا در نهایت طرح بازآفرینی شهری با رویکرد توسعه پایدار با توجه به معیارهای آن رقم بخورد.

وی با بیان اینکه بازآفرینی شهری پایدار بافت های فرسوده می تواند به عنوان یکی از راه چاره های نجات از مسائل پیش گفته و عامل رهایی از آنها باشد، ابراز امیدواری می نماید که مسئولان و مدیران شهری با نگاهی همه جانبه به ابعاد طرح، تشویق به مشارکت جویی مردم و ذی نفعان در این طرح و فارغ از سودجویی های معمول و نگاه های سطحی به این مهم دست یابند و موجب ارتقای شرایط مردم، محلات و در نهایت شهر شوند.

4062/

مجله گرگانلند

مجله گرگانلند | وبلاگ خبری گرگانلند، مجله خبری گرگان

مجله دانلود و سرگرمی

مجله دانلود و سرگرمی | معرفی بازی ها و سرگرمی های رایانه ای
منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 28122

به "تزریق زندگی به بافت های فرسوده در بازآفرینی شهری، 3 ضلع مثلث رهیافت بازآفرینی شهری چیست؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "تزریق زندگی به بافت های فرسوده در بازآفرینی شهری، 3 ضلع مثلث رهیافت بازآفرینی شهری چیست؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تزریق زندگی به بافت های فرسوده در بازآفرینی شهری، 3 ضلع مثلث رهیافت بازآفرینی شهری چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید