این هتل می خواهد جا پایِ برج دنیا نما بگذارد؟

به گزارش بلاگ پو، احداث یک هتل در لایه دوم چهارباغ عباسی - کوچه ارفعی - با ارتفاع غیرابلاغی از سوی کمیسیون ماده 5 و تصویب غیر کارشناسی آن در این کمیسیون، بار دیگر باعثِ مطرح کردنِ هشدارها این بار از سوی فعالانِ میراثی و شهرسازی شده است، آن ها این کار را خلاف ضوابط و مقررات قانونی می دانند.

این هتل می خواهد جا پایِ برج دنیا نما بگذارد؟

به گزارش خبرنگاران، به وجود آمدن تدریجی مسائل در اصفهان از تخریب کاروانسرای صفوی و ساخت برج جهان نما تا احداث تونل مترو زیرچهار باغ عباسی، احداث گذرآقا نجفی، مسائل اتفاق افتاده در بازسازی گنبد مسجد شیخ لطف الله و طرح های پیاده راه چهارباغ عباسی به مرور صدای اعتراض فعالان میراثی را بلند نموده تا این روزها که احداث هتلی جدید در حریم چهارباغ عباسی این بار نگرانی معماران را برانگیخته است.

اسکلت بندی هتلی جدید، منظرِ محور فرهنگی تاریخی اصفهان را مخدوش نموده است، محوری که حداکثر ارتفاع بناهای قرار گرفته در آن نباید بیشتر از هشت متر باشد و عرصه و حریم تا شعاع 100 متر باید از حداقل ارتفاع اثر تاریخی مجاور تجاوز نکند.

حتی محمد بنائیان - معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان - در گفت وگو با یک رسانه اعلام نموده که ساخت هتل در حریم چهارباغ عباسی خلاف ضوابط و مقررات قانونی است.

در این شرایط اعضای انجمن مهندسان معمار استان اصفهان در بیانیه ای هشدار دادند که با ساختِ این هتل، هویت معماری و شهرسازی اصفهان در معرض خطر قرار می گیرد.

در متن این بیانیه سرگشاده آمده است؛ اصفهان شهر گنبدهای فیروزه ای، مناره های بلند و پل های تاریخی است کهبنابه مستندات سابقه آن به پنج هزار سال پیش می رسد. جهانیان این شهر را با عنوان نصف جهان می شناسند، پنج اثر تاریخی در آن ثبت جهانی یونسکو شده است و حدود بیست هزار اثر تاریخی ارزشمند در آن، گوهرهای ارزشمندی در حوزه فرهنگ و تمدن اصفهان هستند و آن را در زمره ده شهر-موزه مهم جهان از حیث فرهنگ و هنر قرار داده است. اصفهانی که می شناسیم پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است و در سال 2006 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب گشت و در سال 2017 به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی برگزیده شد.

از طرف دیگر در وبسایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از جمله وظایف این دستگاه، به تقویت و تعمیق رابطه جامعه با مواریث و دارایی های طبیعی و فرهنگی و ارتقای آگاهی های عمومی برای افزایش سرمایه اجتماعی بخش میراث فرهنگی (ملموس و غیرملموس)، طبیعی و صنایع دستی و گردشگری تصریح شده است. بند 22 از ماده 55 قوانین شهرداری ها، نیز به روشنی اذعان می نماید که یکی از وظایف شهرداری تشریک مساعی با فرهنگ، در حفظ ابنیه و آثار باستانی شهر و ساختمان های عمومی و مساجد و غیره است.

ولی مسائل اخیر اصفهان در حوزه میراث فرهنگی نیز قابل تامل بوده، ساختمان ارگ جهان نما، احداث تونل مترو زیر چهارباغ، احداث گذر آقانجفی و شیوه بازسازی شیخ لطف الله و طرح های پیاده راه های چهارباغ عباسی نمونه هایی هستند که خاطر فرهنگ دوستان را آزرده نمود و هزینه های مادی و معنوی زیادی را تحمیل کرد.

علت اصلی بروز این مسائل مخفی کاری در تصمیم گیری، انتخاب و اجرای پروژه ها و عدم شفافیت آن در مراحل مختلف است. نمونه اخیر آن احداث یک هتل در کوچه ارفعی (لایه دوم چهارباغ عباسی) با ارتفاع غیرابلاغی از سوی کمیسیون ماده 5 و تصویب غیر کارشناسی آن در این کمیسیون است که بنا به مدارک به دست آمده پروانه بر این اساس صادر شده است، بنابراین با توجه به عدم ابلاغ این مصوبه، هرگونه اقدام در محل مورد نظر خلاف ضوابط و مقررات قانونی است.

لذا انجمن صنفی مهندسان معمار استان اصفهان، فارغ از جریانات سیاسی و بنا به رسالت و نقش فرهنگی خود احساس خطر نموده و آن را اعلان عمومی می نماید. انجمن صنفی مهندسان معمار استان اصفهان با ابراز تأسف از این رخداد، که ویژگی فرهنگی و وجه بین المللی این شهر تاریخی متعلق به تمامی مردم جهان در حال و آینده است را زیر سوال می برد، مراتب اعتراض رسمی خود را به کلیه نهادهای مرتبط و همچنین رسانه های معماری منعکس نموده و از کلیه معماران ایرانی، دانشجویان معماری، و فعالان تشکل ها و نشریات تخصصی معماری دعوت می نماید تا با این بیاینه اعتراضی همراه شده و به احترام به نام بلند ایران و اصفهان در یادآوری و مطالبه حقوق شهروندی خود سهیم شوند و نیز از دستگاه های اجرایی انتظار دارد با اصلاح رویه های اجرایی، با دعوت از متخصصان و حرفه مندان و نیز شهروندان نگاه صرفا گردشگری خود را با اصلاح به سمت حفظ میراث فرهنگی متعلق به آیندگان از محکمه این میراث سربلند بیرون آیند.

مجله گرگانلند

مجله گرگانلند | وبلاگ خبری گرگانلند، مجله خبری گرگان

مجله دانلود و سرگرمی

مجله دانلود و سرگرمی | معرفی بازی ها و سرگرمی های رایانه ای
منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 27235

به "این هتل می خواهد جا پایِ برج دنیا نما بگذارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این هتل می خواهد جا پایِ برج دنیا نما بگذارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید